Doelenboom
Ambitie | We zijn een klimaatbestendige stad waar de overlast van hitte, droogte en water tot een minimum wordt beperkt | |
---|---|---|
Toelichting | Klimaatverandering heeft gevolgen. Ook in onze stad zijn deze merkbaar. We bereiden ons hierop voor en streven ernaar om in 2035 en uiterlijk in 2050 als stad klimaatbestendig te zijn. Dit betekent dat we de consequenties van hevige regenval, droogte en hittestress het hoofd kunnen bieden. We richten ons hierbij op de mogelijkheden van groen en water en ontwikkelen beleid en instrumenten om onze stad klimaatbestendig, leefbaar en gezond te houden. | |
Doel | We onderzoeken, voorkomen en nemen maatregelen om de negatieve effecten van klimaatverandering op de stad op te vangen. | |
Toelichting | Om de negatieve effecten van klimaatverandering op te vangen hebben we samen met waterschap Rivierenland, de provincie Gelderland en de gemeenten in de regio Maas en Waal en het Rijk van Nijmegen een Regionale Adaptatiestrategie (RAS) opgesteld. Dit biedt samen met de Omgevingsvisie de grondslag voor ons beleid voor de klimaatbestendige stad. Tegelijkertijd werken we samen met partners en inwoners aan campagnes om mensen bewust te maken van de gevolgen van klimaatverandering. Daarnaast nemen we concrete maatregelen om het infiltreren van water en het vergroenen van de omgeving te bevorderen. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We verbeteren de water- en groenstructuur zodat die technisch functioneert, beleving en gebruik biedt aan bewoners en klimaatbestendig is. | |
Toelichting | We zetten in op het beter laten infiltreren van hemelwater en het vergroenen van de omgeving. Dit doen we in combinatie met het weghalen van verharding. Dit stemmen we zoveel mogelijk af op het natuurlijk systeem. Voldoende en bestendig groen in de stedelijke omgeving heeft talloze voordelen voor inwoners. Daarbij letten we ook op de nabijheid en bereikbaarheid van het groen. Voldoende bomen zorgen voor schaduw en dus voor koeling in de openbare ruimte. We zetten in op een actueel groenbeleid en beheer, natuurinclusief en klimaatbestendig bouwen en het verduurzamen van het watersysteem van oppervlaktewater, grondwater en riolering. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We verbeteren het ecologisch beheer van het groen, de bossen en de natuurgebieden. | |
Toelichting | Om het groen in de stad te behouden en te versterken maken we werk van voldoende grondverbetering. We zorgen voor meer klimaatbestendig en inheems groen en we selecteren op ecosysteemdiensten. Dit zijn diensten het ecosysteem levert aan de mens, zoals drinkwater. We bevorderen de biodiversiteit in de stad en gaan het groenbeheer op plekken met potentie meer ecologisch insteken. Daardoor heeft het groen minder te lijden van droogte, wordt de vatbaarheid voor ziekten en plagen verminderd en wordt de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte vergroot. We zorgen voor betere verbindingen van het groen in de stad met natuurgebieden in de omgeving. Dit vergroot de migratiekansen voor dieren en de belevingswaarde voor mensen. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Ambitie | We hebben een groene, gezonde en vitale omgeving om in te wonen, te werken en te recreëren. | |
Toelichting | Een vitale, veilige en gezonde stad, waarin het aantrekkelijk is om te wonen, werken en verblijven. Dat streven we na. Wetten en regels helpen om gezond en veilig te kunnen leven. Gezonde luchtkwaliteit, een gezond geluidsniveau en goede bodemkwaliteit zijn hierbij belangrijk. Daarnaast zijn we als gemeente eigenaar en beheerder van een intensief gebruikte openbare ruimte. De instandhouding hiervan gebeurt door het uitvoeren van regulier onderhoud, groot onderhoud en vervangingen. Het onderhoud van kapitaalgoederen (groen, riolering, afwatering en speelvoorzieningen) is van groot belang voor het functioneren van de openbare ruimte, onder meer op het gebied van veiligheid, leefbaarheid, gezondheid, mobiliteit, aangezicht en recreatie. Een goed onderhouden openbare ruimte draagt bij aan een veilig, plezierig en comfortabel woon- en leefklimaat in de stad. | |
Doel | We voeren de gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater) duurzaam en doelmatig uit. | |
Toelichting | Het Gemeentelijk Rioleringsplan Nijmegen (GRP) 2017-2023 is het beleidskader voor onze watertaken op het gebied van afvalwater, hemelwater, oppervlaktewater en grondwater. Vanuit dit GRP werken we verder aan ons integraal beleid voor de uitvoering en duurzame ontwikkeling van onze gemeentelijke watertaken. De hoofddoelen van onze wettelijke gemeentelijke watertaken zijn het beschermen van de volksgezondheid, bijdragen aan een leefbare woonomgeving en het beschermen van het milieu. We streven naar doelmatig beheer en duurzame ontwikkeling van de infrastructuur voor onze watertaken. Het doelmatig en zo duurzaam mogelijk uitvoeren van deze wettelijke taken is van belang voor de volksgezondheid, draagt bij aan een leefbare woonomgeving en het beschermen van het milieu. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We hebben een groene omgeving die bijdraagt aan de gezondheid van onze inwoners en bezoekers en uitnodigt tot spelen, bewegen en ontmoeten. | |
Toelichting | De belangrijkste uitgangspunten voor spelen in de stad zijn:- Natuurlijk spelen. Dit betekent meer (speel)groen en minder toestellen. Bij nieuwe speelplekken of bij herinrichting onderzoeken we of de locatie als een natuurlijke (speel)plek kan worden aangelegd. Daarbij houden we ook rekening met de kwaliteit van de bodem. - Speelplekken integreren we in de openbare ruimte. De uitdaging is om op een slimme manier gebruik te maken van de openbare ruimte waarin we kinderen stimuleren om samen te spelen en ouderen elkaar kunnen ontmoeten.- We betrekken bewoners bij de in te richten speelruimtes. We laten bewoners zelf zoveel mogelijk verantwoordelijk zijn voor de inrichting en het onderhoud van speelruimtes.In overleg met bewoners maken we de speelplekken groener voor het natuurlijk spelen. Bij de herinrichting houden we zoveel mogelijk rekening met kinderen met een beperking. Ook streven we ernaar dat de speelplekken goede ontmoetingsplekken zijn voor oudere bewoners. Zo kunnen jong en oud elkaar ontmoeten. Hiervoor worden de reguliere budgetten ingezet. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We stimuleren natuur-inclusieve stadslandbouw door het ondersteunen van initiatieven. | |
Toelichting | Vanuit onze duurzaamheidsdoelstellingen is het van belang om ons in te zetten voor kortere voedselketens en de productie van voedsel in zowel lokale als regionale stadslandbouw. We faciliteren initiatieven uit de stad op het gebied van stadslandbouw, nieuwe voedselconcepten en groene schoolpleinen. Hierbij nemen we ook de sociale aspecten mee, zoals de Voedselbank, inzet van mensen met achterstand op de arbeidsmarkt en het vergroten van welzijn en gezondheid. We houden tenslotte ook rekening met de kwaliteit van de bodem. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We beheersen, voorkomen en verminderen omgevingslawaai, luchtverontreiniging en bodemverontreiniging conform vastgestelde norm. | |
Toelichting | Omgevingslawaai is niet alleen hinderlijk, maar kan ook leiden stress en ziekte. We willen de hinder die wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld verkeer, industrieterreinen en evenementen waar mogelijk beperken. Dat kan het beste door het omgevingslawaai aan te pakken bij de bron. Daarnaast zetten we in op het goed isoleren van woningen om overlast te voorkomen. In de binnenkort in te voeren Omgevingswet worden tenslotte de richtlijnen ter voorkoming van trillinghinder verankerd in wetgeving. Het gaat bijvoorbeeld om trillingen veroorzaakt door spoorwegen. Bij nieuwe plannen langs potentiële trillingsbronnen moeten maatregelen worden getroffen om hinder en schade te voorkomen. Naast rust en stilte draagt ook schone lucht draagt bij aan een aantrekkelijke stad. Met de uitvoering van zo'n dertig maatregelen willen we zorgen voor minder uitstoot van roet, fijnstof en stikstof in de stad. We werken toe naar de advieswaarden voor luchtkwaliteit van de WHO in 2030. Dit bevordert de luchtkwaliteit en gezondheid van de inwoners en bezoekers van Nijmegen. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het landelijk schoneluchtakkoord (SLA) en de stikstofproblematiek. Dit zijn twee landelijke thema's die ook effect hebben op de ontwikkeling van onze stad en regio. Ook de thema’s bodem en water zijn belangrijk bij de vitale stad. Onze focus voor bodem is saneren bij verontreiniging, het maken van preventiebeleid en het geven van ruimtelijk advies. Die adviezen zijn ook van belang bij de activiteiten die worden uitgevoerd om doelstellingen op het gebied van stadslandbouw en speeltuinen te realiseren. Daarnaast werken we aan het verbeteren van de vitaliteit van de bodem. Dit is niet alleen van belang voor de landbouw, maar ook voor het groen in de stad en met name de bomen en struiken. Die worden namelijk kwetsbaarder door de klimaatverandering (door verdroging en plagen). We realiseren ons dat de ondergrond veel raakvlakken heeft met andere programma's en dat er een balans moet worden gevonden tussen benutten en beschermen. De focus voor oppervlaktewater is om te voldoen aan de gestelde normen binnen de Kader richtlijn Water. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We dragen mede zorg voor een goede rustplaats voor onze overleden bewoners. | |
Toelichting | We zijn eigenaar van drie begraafplaatsen. In 2000 is het beheer en de exploitatie van deze begraafplaatsen overgedragen aan de Stichting Begraafplaatsen Nijmegen (SBN). De eisen en verplichtingen die samenhangen met het beheer en/of de exploitatie zijn opgenomen in een exploitatieovereenkomst. De gebouwen die op deze begraafplaatsen aanwezig zijn mogen worden gebruikt voor de exploitatie, maar het onderhoud ervan is de verantwoordelijkheid van de gemeente Nijmegen. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We beheersen, voorkomen en verminderen van schadelijke effecten door bedrijven en industrie conform vastgestelde norm. | |
Toelichting | Bedrijven zijn verantwoordelijk voor ruim de helft van het energiegebruik in Nijmegen en hebben invloed op milieu en klimaat. We geven de ODRN opdracht om te handhaven op wet- en regelgeving rondom het milieu. Ook adviseren we bij gebiedsvisies en ruimtelijke ontwikkelingen van bedrijven en bedrijventerreinen. | |
Criteria | ||
Activiteiten |
| |
Ambitie | We zijn een circulaire stad waar we verantwoord omgaan met grondstoffen en deze zoveel mogelijk opnieuw gebruiken. | |
Toelichting | Wij willen een circulaire stad zijn waarin we energie, water en andere grondstoffen niet verloren laten gaan, maar zoveel mogelijk behouden en zo efficiënt mogelijk hergebruiken. Waar mogelijk sluiten we kringlopen en voorkomen we afval en verspilling door het maximaliseren van de waarde van grondstoffen en producten. Dit noemen we de ‘grondstoffentransitie’. Vanuit onze wettelijke zorgplicht kunnen wij voor de huishoudelijke afvalstromen hier direct op sturen. Ons afvalbeleidsplan is daarbij leidend. Voor de bedrijfsmatige afvalstromen is onze rol stimulerend, ondersteunend en faciliterend. Om onze ambities te realiseren zetten we in op nieuwe businesscases, verdienmodellen en andere vormen van ketensamenwerking. Onze visie en aanpak hebben we vastgelegd in het Ambitiedocument Rijk van Nijmegen Circulair, waarin we ons richten op de maakindustrie, de bouw, de zorg en de afvalsector. We willen hierbij zelf het goede voorbeeld geven en initiatiefnemers ondersteunen. | |
Doel | We zorgen voor inzameling van huishoudelijke afvalstromen. | |
Toelichting | Gemeentes hebben de wettelijke zorgplicht voor gescheiden inzameling en milieuhygiënische verwerking van huishoudelijke afvalstromen. Om hier invulling aan te geven is in Nijmegen een uitgebreide inzamelstructuur ontwikkeld voor restafval. Hiermee ontzorgen we onze inwoners, behalen we een hoge mate van hergebruik en dragen we bij aan een schone stad. Dar NV voert deze activiteiten uit. In een jaarlijkse overeenkomst leggen we activiteiten vast waarbij we streven naar zo laag mogelijke maatschappelijke kosten. Gedurende het hele jaar werken we samen met Dar aan continue verbetering en optimalisatie van de inzamelstructuur. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We zorgen voor afvalpreventie en verdergaande afvalscheiding bij huishoudens. | |
Toelichting | Dankzij het principe van “de vervuiler betaalt” behalen we in de huidige inzamelstructuur een hoge mate van hergebruik. Met de voorgenomen gescheiden inzameling van luiers verwachten we onze doelstelling van 75% hergebruik te halen. In het nieuw te ontwikkelen afvalbeleidsplan voor 2021-2025 zetten we de lijnen uit om de landelijk geformuleerde doelstellingen van 2025 te realiseren. Naast het principe van “de vervuiler betaalt”, willen we dat bereiken door het serviceniveau van het aanbieden en inzamelen van herbruikbare afvalstromen te vergroten en dat voor restafval te verlagen. In het bijzonder bij hoogbouwwoningen zetten we in op een verbetering van de afvalscheiding, omdat juist hier nog veel milieuwinst is te behalen. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We stimuleren een betere afvalscheiding bij bedrijven. | |
Toelichting | Bedrijven zijn vrij om hun eigen commerciële afvalinzamelaar te kiezen. De gescheiden inzameling van bedrijfsafvalstromen vindt vaak niet of slechts in beperkte mate plaats, vanwege kostenoverwegingen en/of ruimtegebrek. In samenwerking met stakeholders willen we de gescheiden inzameling van bedrijfsafval stimuleren. Specifiek voor de binnenstad onderzoeken we de mogelijkheid voor gezamenlijk gebruik van het netwerk aan ondergrondse restafvalcontainers. Wat betreft de herbruikbare bedrijfsmatige afvalstromen streven we naar collectieve en duurzame inzamelsystemen. Daardoor kan afvalscheiding bedrijfseconomisch aantrekkelijker worden voor ondernemers en kunnen we het aantal logistieke bewegingen in de binnenstad terugdringen. Ook willen we de aanwezigheid van bedrijfsafvalcontainers in de openbare ruimte gaan verbieden. Daarnaast gaan we het aanbieden van bedrijfsafval beter kanaliseren in venstertijden. Naast een betere afvalscheiding creëren we zo een aantrekkelijkere binnenstad. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We willen een circulaire economie in onze regio. | |
Toelichting | Een circulaire economie vraagt om nieuwe businesscases, verdienmodellen en andere vormen van ketensamenwerking. We hebben onze visie vastgelegd in het Ambitiedocument Rijk van Nijmegen Circulair. Daarin richten we ons op de maakindustrie, de bouw, de zorg en de afvalsector. We willen hierbij zelf het goede voorbeeld geven en initiatiefnemers ondersteunen. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Ambitie | We zijn een energie neutrale stad waar evenveel energie wordt opgewekt als verbruikt. | |
Toelichting | Nijmegen wil in 2045 energieneutraal zijn. En het liefst eerder. Dit betekent dat we dan binnen de grenzen van de regio evenveel duurzame energie opwekken als we gebruiken. Een fikse opgave, die we bereiken door nauw samen te werken met allerlei partners in de stad en in de regio. Ons uitgangspunt is dat we inzetten op zoveel mogelijk energie besparen en dat we het resterende deel zo veel mogelijk duurzaam opwekken. | |
Doel | We realiseren samen met bewoners en organisaties een energietransitie en verduurzaming in de wijken. | |
Toelichting | We staan voor de opgave om in 2045 de warmtetransitie naar een aardgasvrije stad gereed te hebben. Om dat te realiseren moet de gebouwde omgeving in Nijmegen, bestaande uit bijna tachtigduizend woningen en alle andere gebouwen, in 2045 aardgasvrij zijn. Dit betekent dat de stad de vraag naar warmte flink moet verminderen en alternatieven moet vinden voor bijvoorbeeld de verwarming van huizen, douchen en koken. De warmtevisie biedt de kaders en ambities voor de warmtetransitie. Ook staat hierin beschreven in welke wijken we de komende vier jaar aan de slag gaan. Alle lopende initiatieven zijn samengebracht in een blik op de toekomst. De warmtevisie geeft aan waar het warmtenet een rol kan spelen. Ook hebben we een uitvoeringsstrategie opgenomen en het projectplan “aardgasvrije wijken Nijmegen” opgesteld. Hierin beschrijven we hoe we in Nijmegen toewerken naar een aardgasvrije stad. Tenslotte zijn er innovaties nodig om de doelstelling van een energieneutrale stad te kunnen halen. We dragen daarom bij aan onderzoek en initiatieven op het gebied van geothermie, riothermie (warmtewinning uit de ondergrond of het riool) en warmtewinning uit oppervlaktewater. | |
Criteria | ||
Activiteiten |
| |
Doel | We realiseren samen met ondernemers en organisaties een energietransitie en verduurzaming bij bedrijven. | |
Toelichting | Bedrijven zijn verantwoordelijk voor ruim de helft van het energiegebruik in Nijmegen. Een belangrijke doelgroep in de energietransitie dus. We stimuleren verduurzaming, energiebesparing en duurzame opwek van energie in samenwerking met bedrijvenverenigingen. Daarnaast faciliteren we het programma Power2Nijmegen, een krachtig netwerk dat allerlei professionele partijen verbindt en goede voorbeelden een podium biedt. We bieden bedrijven mogelijkheid om innovaties,proefprojecten en collectieve projecten op te zetten met behulp van opstartsubsidie. Ook grootverbruikers binnen de gemeente zijn een belangrijke doelgroep om stappen te kunnen zetten, bijvoorbeeld door gebruik van restwarmte. Tenslotte zetten we met de ODRN in op handhaving van energiebesparende maatregelen bij bedrijven. | |
Criteria | ||
Activiteiten |
| |
Doel | We benutten kansen voor het opwekken en gebruiken van duurzame energie. | |
Toelichting | Een volledig duurzame energievoorziening is ondenkbaar zonder regionale samenwerking. Nederland is opgedeeld in 30 regio’s, die elk een Regionale Energie Strategie maken waarin zij aangeven welke bijdrage ze kunnen leveren aan deze doelstelling. Op regionale schaal werken we samen met gemeenten, provincie, waterschappen en meer dan 400 lokale stakeholders aan dit voorstel voor de opwekking van grootschalige duurzame energie en een zogeheten ‘regionale structuur warmte’. Onze inzet is om zo veel mogelijk duurzame energie binnen de eigen grenzen op te wekken. We werken daarbij vanuit de principes van landschappelijke inpassing, maatschappelijke meerwaarde en dubbel ruimtegebruik. We streven bij alle projecten naar een volledig, zorgvuldig, en inclusief proces. We faciliteren grootschalige energieprojecten en stimuleren bewoners, bedrijven en organisaties om zoveel mogelijk energie op te wekken op daken. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
|