Bereikbaarheid

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

In 2019 is het ambitiedocument mobiliteit vastgesteld. Op dit moment werken we aan een uitvoeringsagenda en zijn we hier deels al mee gestart. Komende jaren zullen in het teken staan van de verdere uitwerking en realisatie van de ambities uit het ambitiedocument.
We gaan in 2021 concreet aan de slag met het volgende:
Verbeteren en uitbreiden van het fietsnetwerk
Onze inzet van de afgelopen jaren op het gebied van de fiets heeft geleid tot een grote toename in het aantal fietsers. Voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad is het belangrijk dat we de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk benutten, fietsen neemt relatief weinig ruimte is, is duurzaam en gezond. We zetten daarom ons succesvolle fietsbeleid door. Dit betekent onder andere dat er nieuwe (snelle) fietsroutes bijkomen en dat wordt onderzocht of en waar fietsers vaker groen kunnen krijgen bij verkeerslichten.

Uitwerking parkeernota
Naar verwachting wordt dit jaar de parkeernota vastgesteld door het college en de raad. In 2021 start de uitvoering van de maatregelen die in de nota zijn benoemd.

Auto bereikbaarheid op peil houden
Naast de fiets richten we ons op het hoofdnetwerk voor de auto met een verkeersmanagementvisie, een visie voor hubs en transferia, een strategische agenda A50 en een bereikbaarheidsstudie voor de zuidwestflank van Nijmegen. Zodat de stad goed bereikbaar blijft, maar er alternatieven worden aangeboden aan de rand van de stad voor de 'last mile' van bezoekers en forenzen, zoals hubs, transferia en goede openbaarvervoerverbindingen.

Versmalling Graafseweg
Binnen de S100 ligt de focus op de voetganger, de fiets en het OV. Als onderdeel hiervan wordt het tweede deel van de Graafseweg versmald. Hierdoor ontstaat ruimte voor een busbaan en parallelweg.

Wegencategorisering
We werken aan een nieuwe wegencategoriseringskaart met daarop de wegen die in de toekomst mogelijk kunnen worden afgewaardeerd van 50 km/uur naar 30 km/uur. Bij onderhoud wordt overwogen deze wegen af te waarderen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te vergroten.

Uitvoeringsagenda verkeersveilighied
We stellen een uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid op, waarin wordt aangegeven welke maatregelen de komende jaren worden genomen om de verkeersveiligheid te vergroten.

Strategische aanpak laadinfrastructuur
De mobiliteit in de stad zien we graag zo duurzaam mogelijk. Daarom werken we aan een strategische aanpak voor laadinfra en laadinfrastructuur en willen het aantal laadpalen uitbreiden om elektrisch rijden te stimuleren en faciliteren.

Implementatie beleidskaders deelmobiliteit
Daarnaast willen we de beleidskaders deelmobiliteit, die op dit moment worden opgesteld, implementeren. Hiermee wordt ruimte gegeven aan aanbieders van deelmobiliteit om, binnen de kaders, hun (elektrische) voertuigen in Nijmegen te exploiteren.

Lasten & baten

Lasten

49

5,8 %

Baten

22

2,6 %

Deze pagina is gebouwd op 11/03/2020 15:55:24 met de export van 11/03/2020 15:48:44