We willen dat alle inwoners gelijke participatiekansen en optimale ontwikkelingsmogelijkheden hebben.
Toelichting
Kansengelijkheid start in het onderwijs en de kinderopvang. We vinden dat iedereen in staat gesteld moet worden om te worden wie ze kunnen zijn. Ieder mens heeft talenten. We kijken naar wat iemand nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen en ondersteunen kinderen en jongeren bij het volgen van een onderwijscarrière die hen past.Wij geven invulling aan onze wettelijke taken op het gebied van achterstandenbeleid, het stimuleren van het gebruik van voorschoolse voorzieningen onder peuters, sociaal medische indicatie, passend onderwijs, leerlingenvervoer, stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten en regionaal meld- en coördinatiepunt (RMC) voortijdig schoolverlaters, volwasseneneducatie, het tegengaan van segregatie en bevorderen van integratie, afstemming inschrijving en toeleiding scholen.
Doel
We bevorderen samen met de schoolbesturen en kinderopvanginstellingen kansengelijkheid, taal- en talentontwikkeling en welbevinden van kinderen en jongeren met een rijke en passende ontwikkelomgeving.
Toelichting
Aanvullend op de verantwoordelijkheid van kinderopvang en onderwijs, zetten we een plus op het aanbod. Dat doen we om kinderen en hun ouders eenvoudig en vroegtijdig te kunnen bereiken. We ondersteunen peuters met een taal- en of ontwikkelingsachterstand door een voorschools educatief programma aan te bieden van 16 uur per week en bij de overgang van de voorschool naar de basisschool. Hierdoor kunnen deze peuters een goede start maken in het basisonderwijs zonder grote achterstanden.Het preventief jeugdbeleid en onderwijsbeleid gaan we nog gerichter en effectiever inzetten waardoor zwaardere problemen voorkomen kunnen worden. Dit doen we samen met andere programma’s zoals sport, cultuur, werk & inkomen en zorg & welzijn. Naast afspraken op gemeentelijk niveau, maken we ook afspraken op regionaal niveau. Leerlingen van de scholen voor voortgezet en speciaal onderwijs komen immers uit meerdere gemeenten. Onderwerpen van gesprek zijn o.a. het leerlingenvervoer, het voorkomen van schooluitval en het begeleiden van (kwetsbare) leerlingen van onderwijs richting de arbeidsmarkt.
Criteria
Aansluiten bij de prioriteiten en (gebieds)ontwikkelingen die er zijn. Wij nemen geen verantwoordelijkheden over van andere (onderwijs)organisaties.
Voor- en vroegschoolse kinderopvang moet voldoen aan de landelijke kwaliteitseisen van de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK). Daarboven hanteren we extra eisen aan de kinderopvanglocaties (Kwaliteitskader VVE Gemeente Nijmegen 2018).
We sluiten aan bij de landelijke onderwijsachterstandenregeling.
Activiteiten
We werken samen met de schoolbesturen en kinderopvanginstellingen om, ten behoeve van normalisering en preventie jeugdhulp, goed aan te sluiten op de vindplaats kinderopvang en school (de school als vindplaats; passende kinderopvang).
We stimuleren de acceptatie van (seksuele/gender) diversiteit door middel van een positief schoolklimaat. We subsidiëren het project School’s Out op grond van een convenant met de schoolbesturen, GGD, Dito en COC.
We maken afspraken met de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs over het ondersteuningsplan passend onderwijs op basis van onze convenanten ‘Samen voor het kind” en “Samen voor de jongere”.
We subsidiëren de volgende activiteiten ten behoeve van kansengelijkheid en optimale ontwikkelingskansen: - We ondersteunen de vve-kinderopvanglocaties die voldoen aan de extra kwaliteitseisen van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en stimuleren ouders van peuters met een vve-indicatie om hun peuter bij vve-kinderopvang aan te melden; - Extra onderwijsinzet voor vve-peuters na hun overgang naar het basisonderwijs en ter bestrijding van onderwijsachterstanden; -Brede schoolactiviteiten (incl. sport en cultuuraanbod); -Internationale schakelklassen op primair en voortgezet onderwijs; - Schoolwijzer samen met de schoolbesturen primair onderwijs; - “Ieder Talent Telt”: diverse activiteiten om talentontwikkeling bij kinderen en jongeren te stimuleren.
We voeren de regeling Sociaal Medische indicatie uit waardoor kinderen op de kinderopvang kunnen worden geplaatst om sociaal-medische redenen in het gezin.
Doel
We streven ernaar dat zoveel mogelijk jongeren de school verlaten met een passend vervolgtraject, binnen (vervolg)onderwijs of arbeidsmarkt, met diploma en/of startkwalificatie.
Toelichting
Het behalen van een startkwalificatie (diploma havo, vwo, mbo niveau 2) staat voorop omdat jongeren daarmee meer kans hebben op een baan. Maar ook jongeren voor wie het behalen van een startkwalificatie niet (direct) haalbaar is of geen vereiste is (pro/vso) hebben recht op een passend toekomstperspectief. We willen alle jongeren zonder startkwalificatie in beeld hebben en zorgen, samen met partners, voor doorgaande (leer)lijnen tussen onderwijs, werk, zorg en leerplicht.
Criteria
Onderwijsinstellingen dienen onderling samen te werken op de instroom, doorstroom en uitstroom van leerlingen en studenten.
De begeleiding sluit aan bij de ondersteuningsbehoeften van de jongeren op school en voortijdig schoolverlaters.
Activiteiten
We maken samenwerkingsafspraken met de schoolbesturen voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs én regiogemeenten om voortijdig schoolverlaten tegen te gaan. Dit leggen we vast in het vierjarig regionaal programma voortijdig schoolverlaten. We coördineren de financiële afwikkeling van dit programma richting ministerie van OCW.
We subsidiëren het Flex College als orthopedagogisch didactisch centrum (OPDC) van het voortgezet onderwijs voor tijdelijke opvang van leerlingen die dreigen uit te vallen.
We voeren op lokaal en regionaal niveau de leerplichtwet en het Regionaal Meld en Coördinatiepunt (RMC) voortijdig schoolverlaten uit.
We werken samen met schoolbesturen voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs (ROC en Helicon mbo) en het bedrijfsleven aan een goede aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. We besteden specifiek aandacht aan de aansluiting voor leerlingen van praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.
Doel
We zorgen voor goed en betaalbaar leerlingenvervoer voor leerlingen van primair, speciaal en voortgezet onderwijs.
Toelichting
In principe zijn ouders verantwoordelijk voor het vervoer van hun kinderen tussen huis en school. Daar waar dit niet mogelijk is of het kind ver van huis naar school gaat, heeft de gemeente de wettelijke taak om in leerlingenvervoer te voorzien. Daarnaast hanteren wij sinds 2019 een doorbraakbudget. Hiermee is het mogelijk om leerlingenvervoer in te zetten wanneer er geen reguliere oplossing is voor vervoer en daarmee andere problemen worden voorkomen.
Criteria
Bij de inzet van leerlingenvervoer wordt zoveel mogelijk uitgegaan van eigen kracht van leerlingen en ouders. Wat kunnen zij wel en welke ondersteuning hebben zij nodig om zo zelfstandig mogelijk te kunnen reizen? Dit kan een financiële ondersteuning zijn maar ook iemand die de leerling begeleidt in het openbaar vervoer. Overige criteria zoals klanttevredenheid, kwaliteitseisen chauffeurs, duurzaamheidseisen, klachtafhandeling en communicatie met ouders, scholen en gemeente zijn opgenomen in het bestek aanbesteding leerlingenvervoer.
Activiteiten
We zorgen voor een actueel beleidskader met verordening en beleidsregels voor de wettelijke gemeentelijke taak leerlingenvervoer.
We voeren de verordening en beleidsregels leerlingenvervoer Nijmegen uit.
We sluiten een overeenkomst met de BVO-Dran (Arnhem-Nijmegen) zodat het leerlingenvervoer kwalitatief goed en betaalbaar wordt uitgevoerd.
Doel
We zetten in op het verbeteren van (digitale) geletterdheid en basisvaardigheden van volwassenen.
Toelichting
Door de taal-, reken- en digitale vaardigheden van volwassenen te verbeteren willen we laaggeletterdheid voorkomen. We doen dit om volwassenen te helpen zelfredzaam te zijn zodat ze onbelemmerd mee kunnen doen in onze talige en digitale samenleving. Ouders die beter leren lezen en schrijven zullen ook hun kinderen kunnen helpen met school, waardoor zij de (taal)ontwikkelingskansen van hun kinderen vergroten.
Criteria
Voor wat betreft het formele onderwijsaanbod houden we vast aan de criteria en einddoelen zoals vastgelegd in de WEB (Wet educatie en beroepsonderwijs).
Activiteiten
We creëren maatschappelijk bewustzijn door het vormen van een bondgenootschap met instellingen uit het onderwijs, cultuur, welzijn, werk, zorg en bedrijfsleven.
We stimuleren dat laaggeletterdheid tijdig herkend wordt door de deskundigheid van betrokken professionals bij diverse ketenpartners te vergroten en signalering te verbeteren.
We zorgen voor een match tussen vraag en aanbod op het gebied van taal- en basisvaardigheid. We hebben hiertoe een taal coördinator in dienst. Onze prioritaire doelgroep zijn werkzoekenden met een bijstandsuitkering, met werkloosheid bedreigden, inwoners met een bijstandsuitkering in een participatietraject, niet-werkende ouders/opvoeders van kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar.
We subsidiëren een mix van formeel en informeel onderwijsaanbod op het gebied van taal- en basisvaardigheden, o.a. bij het ROC Nijmegen.
We leggen onze doelen en inzet van de middelen vast in een regionaal beleidsplan volwasseneneducatie.
Doel
We profileren Nijmegen als kennisstad en benutten de samenwerking met kennisinstellingen voor maatschappelijke opgaven optimaal.
Toelichting
Onze gemeente zet in op samenwerking kennisuitwisseling, en strategische afstemming met de kennisinstellingen in onze stad. We ontwikkelen een gedeelde aanpak waarin wij samen werken aan onze maatschappelijke opgaven. Dit doen we met de Radboud Universiteit, de Hogeschool Arnhem Nijmegen én het ROC. Onze samenwerking krijgt concreet vorm in o.a. de City Deal Kennis Maken en de agenda Ieder Talent Telt. Kennisuitwisseling vindt plaats vanuit deze bestuurlijke samenwerkingsvormen maar ook binnen beleidsvelden. Er zijn op talrijke terreinen verbindingen met de kennisinstellingen. We stemmen onderling af over onder andere de wijkaanpak, mobiliteit en lobby.
Criteria
Interdisciplinaire en vernieuwende benadering van maatschappelijke vraagstukken.
Activiteiten
We vertalen de thema’s van de City Deal ‘Kennis Maken’ (integrale wijkaanpak, gezonde stad, digitalisering/robotisering, studentenhuisvesting, talentontwikkeling en stimuleren ondernemerschap en oudste stad) naar concrete projecten en activiteiten in de wijken. Daarbij werken we vanuit meerdere perspectieven. Moderne maatschappelijke vraagstukken vereisen immers een interdisciplinaire benadering. Door gebruik te maken van de meest recente kennis en kunde die onze kennisinstellingen meebrengen blijven wij onze eigen aanpak vernieuwen.
We bouwen verder op de onderwerpen ‘integrale wijkaanpak’ en ‘gezonde stad’. In de wijken Nieuw-West, Lent en Lindenholt werken we aan een rijke leeromgeving en bekijken we samen met de kennisinstellingen hoe we het mbo, hbo en wo waar mogelijk kunnen verbinden, zodat vraagstukken vanuit de wijk door verschillende disciplines en op verschillende niveaus worden onderzocht. Een voorbeeld is de pilot rondom de SPARK-centers. Dit zijn labs- en werkplaatsen in de wijk waar studenten van de HAN onder begeleiding van een docent aan de slag gaan met vraagstukken uit de wijk. Vraagstukken zijn ingebracht door wijkbewoners zelf, door de gemeente of door andere maatschappelijke partijen die actief zijn in de wijk. Zo zijn studenten onder andere begonnen aan het in kaart brengen van ouderencursussen (‘Samen gezond actief’), is de ontwikkeling van een E-health programma ondersteund, en zijn studenten bezig met praktische beweeg- en ontmoetingsroutes in de wijk Lent. Deze pilot koppelt studenten aan praktische maatschappelijke uitdagingen in de stad. Tegelijkertijd bekijken onderzoekers van hun kennisinstellingen hoe het proces van de samenwerking verloopt. Het onderzoek in Lent gaat verder met financiële ondersteuning vanuit het ministerie OCW via de onderzoekregeling van de City Deal Kennis Maken.
De interdisciplinaire benadering op het thema Groen, Gezond, en in Beweging krijgt al een aantal jaren concreet vorm. Wij gaan door met de ingezette koers en breiden waar mogelijk ons netwerk uit. In het kader van wijkgericht werken krijgt Lindenholt de komende periode op dit thema extra aandacht.
We betrekken onze partners bij de dilemma’s en afwegingen die we tegenkomen bij het thema studentenhuisvesting. In 2021 zetten we studenten van de RU, HAN, en ROC in om mee te werken aan een aanpak die de ervaren overlast in de nabijheid van studentenhuizen vermindert.
Ambitie
We hebben voor kinderen en jongeren duurzame, moderne en toegankelijke onderwijsgebouwen.
Toelichting
Vanuit de zorgplicht onderwijshuisvesting voor het primair en voortgezet onderwijs streven we naar kwalitatief goede onderwijsgebouwen die het leren van kinderen en jongeren bevorderen. Wij hechten belang aan duurzame schoolgebouwen met een menselijke maat, een evenwichtige spreiding, een goede toegankelijkheid en passend bij de demografische ontwikkelingen in stad en regio. Om dit te bereiken werken we samen met de schoolbesturen vanuit onze verschillende verantwoordelijkheden.
Doel
We bevorderen dat kinderen zo veel mogelijk in de eigen wijk naar de basisschool gaan, waarbij we streven naar gebouwen met een menselijke maat en vernieuwing van alle basisschoollocaties in de periode 2008-2048.
Toelichting
Vanuit de wettelijke taak om segregatie tegen te gaan en integratie te bevorderen, hebben wij een gemengde scholen beleid. Uitgangspunt van dit beleid is dat kinderen zoveel als mogelijk in hun eigen omgeving naar de basisschool kunnen, waarbij ouders een vrije schoolkeuze hebben. Wij hechten belang aan duurzame schoolgebouwen, een evenwichtige spreiding over de stad, een goede toegankelijkheid en passend bij de demografische ontwikkelingen in de stad.
Criteria
Er zijn mogelijkheden om in eigen wijk naar een basisschool te gaan, scholen beschikken over voldoende plaatsen per stadsdeel en openbare scholen zijn verspreid over de verschillende stadsdelen.
Bij nieuw te realiseren basisscholen wordt rekening gehouden met een menselijke maat (ca 500 leerlingen) en de kinderopvang.
Activiteiten
We leggen de uitvoering van de zorgplicht voor onderwijshuisvesting in het primair onderwijs, en daarmee de vernieuwing van onderwijshuisvesting, zoveel mogelijk bij de schoolbesturen neer door middel van doordecentralisatie (DDC).
We voeren de doordecentralisatie afspraken uit: - vaststellen en uitbetalen DDC vergoeding aan schoolbesturen; - faciliteren schoolbesturen m.b.t. hun planvorming en realisatie o.a. met het oog op spreiding en onderwijsaanbod; - gesprekspartner zijn m.b.t. omgevingsvisie, demografische ontwikkelingen en bestemmingsplannen; - monitoring en evaluatie DDC: financiële meerjarige verantwoording en doelstelling qua vernieuwing onderwijspanden (55/45%); - faciliteren schoolbesturen m.b.t. leveren/aankopen locaties; - aanspreekpunt m.b.t. duurzaamheid en locatieafhankelijke aangelegenheden en voor externen.
We begeleiden initiatiefnemers in het proces van het stichten van een nieuwe school voor primair onderwijs.
We regelen de doordecentralisatie en maatwerkovereenkomst bij het stichten van een nieuwe school.
Bij (nog) niet doorgedecentraliseerde scholen voeren wij de huisvestingstaken zelf uit of we maken afspraken over doordecentralisatie.
We dragen bij de uitvoering van onze onderwijshuisvestingstaak in samenwerking met de schoolbesturen bij aan onze ambities op het gebied van gezondheid (groene schoolpleinen, gezonde school, frisse klaslokalen) en duurzaamheid (verduurzaming schoolgebouwen).
We dragen samen met sport en de schoolbesturen bij aan onze wettelijke taken en ambities m.b.t. bewegingsonderwijs.
Doel
We streven naar een goede verdeling van de scholen voor speciaal (voortgezet) onderwijs over de stad rekening houdend met de regiofunctie en vernieuwing van alle (v)so-schoollocaties in de periode 2008-2048.
Toelichting
We hebben een lokale én een regionale functie voor het bieden van onderwijs en ontwikkeling aan kinderen en jongeren met speciale behoeften. We streven naar kwalitatief goede en voldoende onderwijsvoorzieningen voor (voortgezet) speciaal onderwijs ((V)SO). Daarbij hechten we belang aan duurzame schoolgebouwen met een evenwichtige spreiding over de stad en regio, een goede toegankelijkheid en passend bij de demografische ontwikkelingen in stad en regio.
Criteria
Speciaal onderwijsscholen beschikken over voldoende plaatsen en zijn verspreid over verschillende stadsdelen.
Activiteiten
We leggen de uitvoering van de zorgplicht voor onderwijshuisvesting en voor speciaal (voortgezet) onderwijs, en daarmee de vernieuwing van onderwijshuisvesting, zoveel mogelijk bij de schoolbesturen neer door middel van doordecentralisatie (DDC).
We voeren de doordecentralisatie afspraken uit: - vaststellen en uitbetalen doordecentralisatievergoeding; - faciliteren besturen m.b.t. hun planvorming en realisatie, o.a. met oog op spreiding onderwijsaanbod; - gesprekspartner zijn m.b.t. omgevingsvisie, demografische ontwikkelingen en bestemmingsplannen; - monitoring en evaluatie doordecentralisatie: financiële meerjarige verantwoording en doelstelling qua vernieuwing onderwijspanden (55/45%); - faciliteren schoolbesturen m.b.t. leveren/aankopen locaties; - aanspreekpunt m.b.t. duurzaamheid en locatieafhankelijke aangelegenheden en voor externen; -opstellen doordecentralisatie- en maatwerkovereenkomst bij nog door te decentraliseren scholen.
Bij (nog) niet doorgedecentraliseerde scholen voeren wij de huisvestingstaken zelf uit of we maken afspraken over doordecentralisatie.
We dragen bij de uitvoering van onze onderwijshuisvestingstaak in samenwerking met de schoolbesturen bij aan onze ambities op het gebied van gezondheid (groene schoolpleinen, gezonde school, frisse klaslokalen) en duurzaamheid (verduurzaming schoolgebouwen).
We dragen samen met sport en de schoolbesturen bij aan onze wettelijke taken en ambities m.b.t. bewegingsonderwijs.
Doel
We streven naar een school voor voortgezet onderwijs in ieder stadsdeel en vernieuwing van alle vo-schoollocaties in de periode 2008-2048.
Toelichting
We hebben een lokale én een regionale functie voor het bieden van voortgezet onderwijs aan jongeren. We streven naar kwalitatief goede en voldoende onderwijsvoorzieningen voor voortgezet onderwijs (VO). Daarbij hechten we belang aan duurzame schoolgebouwen met een evenwichtige spreiding over de stad en regio, een goede toegankelijkheid en passend bij de demografische ontwikkelingen in stad en regio.
Criteria
Voortgezet onderwijsscholen zijn verspreid over de verschillende stadsdelen en beschikken over voldoende plaatsen.
Activiteiten
We leggen de uitvoering van de zorgplicht voor onderwijshuisvesting in het voortgezet onderwijs, en daarmee de vernieuwing van onderwijshuisvesting, zoveel mogelijk bij de schoolbesturen neer door middel van doordecentralisatie (DDC).
We voeren de doordecentralisatie afspraken uit: - vaststellen en uitbetalen DDC vergoeding; - faciliteren besturen m.b.t. hun planvorming en realisatie, o.a. met oog op spreiding onderwijsaanbod; - gesprekspartner m.b.t. omgevingsvisie, demografische ontwikkelingen en bestemmingsplannen; - monitoring en evaluatie DDC: financiële meerjarige verantwoording en doelstelling qua vernieuwing onderwijspanden (55/45%); - faciliteren schoolbesturen m.b.t. leveren/aankopen locaties; - aanspreekpunt m.b.t. duurzaamheid en locatieafhankelijke aangelegenheden en voor externen.
We dragen bij de uitvoering van onze onderwijshuisvestingstaak in samenwerking met de schoolbesturen bij aan onze ambities op het gebied van gezondheid (groene schoolpleinen, gezonde school, frisse klaslokalen) en duurzaamheid (verduurzaming schoolgebouwen).
We dragen samen met sport en de schoolbesturen bij aan onze wettelijke taken en ambities m.b.t. bewegingsonderwijs.
Lasten & baten
x 1 miljoen
34
4,0 %
7
0,8 %
Deze pagina is gebouwd op 11/03/2020 15:55:24 met de export van 11/03/2020 15:48:44