Economie en toerisme

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Nijmegen kent een groot economisch potentieel en een bloeiende economie. Als gevolg van de coronacrisis staan de lokale economie en de banenontwikkeling echter onder druk. Om deze crisis het hoofd te bieden blijven we investeren in de versterking van de economische veerkracht van onze stad. Dit doen we door uitvoering te geven aan de actielijnen uit de economische visie. Ook kiezen we voor een extra impuls in de lokale economie en in de Binnenstad. We kunnen dit uiteraard niet allen en werken hierbij intensief samen met ondernemers en organisaties in stad en regio.

We gaan in 2021 concreet aan de slag met het volgende:

Extra impuls lokale economie
2021 zal in het teken staan van het ondersteunen van de lokale economie. Om de gevolgen van de corona crisis te verzachten ontwikkelen we aansluitend op de actielijnen uit de economische visie een aanvullend programma om structuurbepalende bedrijven in de kansrijke sectoren, het lokale MKB, ZZP'ers en starters te ondersteunen. We blijven met partijen in de stad in gesprek over de effecten van corona. We willen flexibel kunnen meebewegen met de behoeften van ondernemers om ervoor te zorgen dat de werkgelegenheid op peil blijft en om bedrijven voor de stad te behouden. We zetten hiervoor extra middelen in. Het accountmanagement heeft hierin een belangrijke rol.

Nieuwe initiatieven op het gebied van human capital
Een economisch veerkrachtige stad vraagt om een wendbare beroepsbevolking. In 2021 realiseren we op regionaal niveau nieuwe initiatieven op het gebied van human capital. We willen vraag en aanbod op de snel veranderende arbeidsmarkt beter op elkaar aan laten sluiten. Een deel van de aanvullende middelen voor de lokale economie gebruiken we daarom om een pilot voor een zogenaamde Skills Hub in de regio te realiseren. In deze hub worden regionale human capital-initiatieven ondergebracht, die gericht zijn op het verbeteren van de aansluiting tussen de vraag van regionale werkgevers naar ervaren, goed geschoolde en gekwalificeerde medewerkers en het regionale aanbod van potentieel geschikte medewerkers. De nadruk hierbij ligt op de wijze waarop skills inzichtelijk gemaakt en versterkt kunnen worden, zodat er een betere en snelle match tussen vraag en aanbod ontstaat. We zetten vooral in op kansrijke initiatieven in triple helix verband met een combinatie van leren, ontwikkelen en werken op alle niveaus.

Versterken ondernemerschap en bedrijfsontwikkeling health & high tech
Het health & high tech cluster is een belangrijke drager van de Nijmeegse economie. We blijven daarom inzetten op de ontwikkeling van dit cluster. Dit doen we door te investeren in de ruimtelijke ontwikkeling, maar ook door het organiserend vermogen te versterken. We dragen hier met ingang van 2021 jaarlijks extra aan bij om ondernemerschap nog meer te stimuleren en bedrijfsontwikkeling nog beter te ondersteunen.

Extra impuls voor de binnenstad
De coronacrisis heeft een grote impact op de binnenstad. Ondernemers in de retail, horeca, cultuur en evenementen staan onder zware druk. We kiezen ervoor om een extra impuls te geven aan de investeringen in de Binnenstad en stellen hiervoor een nieuwe en ambitieuze actieagenda op. Met als doel dat de binnenstad het kloppend hart blijft van onze stad als belangrijke werklocatie en vestigingsplaatsfactor. We denken onder andere aan een extra investering in de vergroening van de openbare ruimte, meer ruimte voor ontmoeten, duidelijke routering en de ontwikkeling van het Valkhofkwartier. Hiervoor is en extra investeringsbudget opgenomen bij het programma Wonen en Stedelijke Ontwikkeling. Daarnaast maken we extra middelen vrij voor een impuls voor de transformatieaanpak in de binennstad. Met de provincie zijn we in gesprek over cofinanciering via de Regionale Agenda Arnhem - Nijmegen.

Extra campagnes en projecten citymarketing
Juist nu ten tijde van de Coronacrisis is het van belang om de activiteiten uit onze uitvoeringsagenda citymarketing met extra elan uit te voeren. Voor deze campagnes en projecten is in 2021 budget gereserveerd, maar in de daarop volgende jaren stellen we structureel € 100.000 extra budget beschikbaar om het niveau van activiteiten vast te kunnen houden.

Lasten & baten

Lasten

7

0,8 %

Baten

2

0,2 %

Deze pagina is gebouwd op 11/03/2020 15:55:24 met de export van 11/03/2020 15:48:44