Financiële begroting

Baten en lasten

Stelposten

Stelposten nemen we op om het begrotingsbeeld te corrigeren voor allerlei effecten. De stelposten zijn opgenomen in het taakveld 0.8 Overige baten en lasten. In onderstaande tabel zijn de verschillende stelposten opgenomen. Onder de tabel worden de regels toegelicht, met uitzondering van de regels met bedragen van enkele duizenden euro's.

Bedragen * € 1.000

2021

2022

2023

2024

Gemeentefonds

Onderwijshuisvesting

178

270

302

371

Jeugd 2015

253

253

253

253

WMO beschermd wonen

1.313

1.321

1.321

1.319

Participatiewet

565

564

565

561

Basisreg. personen

-4

-4

-3

-3

Armoedebestr. kinderen

-3

-3

-3

-3

Omgevingswet

169

176

183

183

Bbz-levensvatbaarheid

-166

-173

-180

-182

Donorwet

-60

-60

-60

-60

Mobiliteitshulpm wlz

2

Reservering prijscomp.

-5.604

-11.013

-16.193

Res. volume zorg

-1.500

-3.000

-4.500

Extra uitvoeringskosten WWB

-301

-511

-612

-612

Andere stelposten

Kapitaallasten

2.607

140

-195

-1.499

Areaal uitbreiding 

-502

-912

-1.382

Stelpost loonsomraming

-306

-307

-307

-307

Individueel keuze budget

200

200

200

200

Onderzoeksopdrachten

500

500

500

Efficiency taakstelling

500

500

500

500

Kosten bovenformatief en voormalig personeel (deelprod 67013)

-765

-765

-765

-765

Te betalen BTW op uitvoeringskosten (deelprod  60779)

-331

-331

-331

-331

Bijdrage GGU van de VNG

-180

-180

-180

-180

Totaal

3.669

-6.016

-13.737

-22.128

Toelichting onderdelen gemeentefonds op stelpost
Onderwijshuisvesting
De leerlingenaantallen op het voortgezet onderwijs lopen terug. Ook zien we een verschuiving in de leerlingenaantallen voortgezet speciaal onderwijs. Dit leidt tot een structurele neerwaartse bijstelling van
de begroting onderwijshuisvesting.

Jeugd 2015, WMO beschermd wonen en Participatie wet
Een deel van de middelen voor Jeugd (voogdij/18+), WMO beschermd wonen en Participatie wet wordt in het gemeentefonds uitgekeerd via een integratie uitkering. In geval van een integratie uitkering wordt de prijscompensatie 2021 niet nu toegekend maar pas in 2021. De kosten die samenhangen met deze onderdelen worden al wel geïndexeerd in de begroting, conform de gemeentelijke uitgangspunten. Omdat  de lasten in prijzen 2021 opgenomen zijn en de inkomsten in prijzen 2020 ontstaat er nu een onterecht verschil. Dit verschil verdwijnt volgend jaar met de meicirculaire, dan wordt namelijk de prijscompensatie toegekend. Vooruitlopend op de toekenning van de prijscompensatie in 2021 corrigeren we dit verschil met een stelpost.

Omgevingswet
In 2018 is de beheerovereenkomst DSO-LV ondertekend. In 2021 treedt de omgevingswet in werking. Hiervoor is een goede digitale ondersteuning nodig. Gemeenten moeten hier financieel aan bijdragen. Hiervoor wordt vanaf 2020 een structurele uitname gedaan uit het gemeentefonds.

Bbz-levensvatbaarheid,
Met ingang van 1 januari 2020 is de financieringssystematiek van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ 2004) vernieuwd. Onderdeel van deze vernieuwing is dat de levensvatbaarheidsonderzoeken die worden uitgevoerd in het kader van het BBZ 2004 niet meer worden bekostigd via een specifieke uitkering, maar via het gemeentefonds.

Donorwet
In het kader van de invoering van de nieuwe donorwet hebben gemeenten vanaf 2020 in de septembercirculaire 2019 een structurele bijdrage gekregen voor de wettelijke verplichting om bij afgifte van paspoort en rijbewijs de aanvrager te informeren over orgaandonatie.

Reservering prijscompensatie
Een deel van het gemeentefonds in de latere jaren is bedoeld om prijsstijgingen op te vangen. Dat deel wordt gereserveerd op stelpost.

Reservering volumegroei
In 2019 is afgesproken om in de begroting middelen te reserveren om toekomstige volumestijgingen in het zorgdomein op te vangen. Volumestijgingen moeten vanaf 2020 worden opvangen uit het accres van de algemene uitkering. Voor elke jaartranche houden we rekening met een volumestijging van € 1,5 miljoen. De middelen uit de jaartranche 2021 voegen we nu toe aan het programma.

Extra uitvoeringskosten WWB
Vanaf 2010 neutraliseren we de verwachte gemeentefondsuitkering met dat deel dat wordt veroorzaakt door de verwachte veranderingen van de uitkeringsgerechtigden.  Dit omdat in opvolgende gemeentefondscirculaires de verwachtingen van de aantallen uitkeringsgerechtigden fors uiteen liepen. Deze verschillen leiden tot forse schommelingen in de gemeentefondsuitkering.
Om dit effect te neutraliseren wordt de verwachte gemeentefondsuitkering gecorrigeerd met dat deel dat wordt veroorzaakt door de verwachte toename van de uitkeringsgerechtigden.

Toelichting andere stelposten

Kapitaallasten
In onze begroting gaan we uit van een vast niveau van kapitaallasten. Dit niveau wordt  vergeleken met de kapitaallasten die we verwachten vanuit de reeds gerealiseerde investeringen en de toekomstige investeringen die opgenomen zijn in het investeringsplan. Het verschil tussen deze twee zetten we op stelpost. Daarnaast zijn de kapitaallasten van de nieuwe investeringen die in deze begroting worden voorgesteld hieronder geboekt.
In het voorjaar weten we definitief wat het verschil is tussen de begrote kapitaallasten en de werkelijke kapitaallasten voor dat jaar. Dit wordt dan gemeld in de Voortgangsmonitor.

Areaaluitbreiding
In de Stadsbegroting 2013 is afgesproken dat voor elke woning die erbij komt het budget voor onderhoud Openbare Ruimte met € 400 stijgt. De toename voor het volgend begrotingsjaar is structureel verwerkt. De toename in de begrotingsjaren daarna worden op stelpost gehouden tot het betreffende begrotingsjaar is aangebroken.

Stelpost loonsom raming
Tijdens het begrotingsproces  wordt de totale loonsom van de gemeente Nijmegen geïndexeerd met de door uw raad vastgestelde indexeringspercentages. Tegelijkertijd wordt er vanuit de toegestane formatie een berekening gemaakt op basis van fte's * inschatting loonsom. Het verschil tussen deze ramingen boeken we op stelpost.
Dit verschil is de komende jaren  € 3 ton, ongeveer 0,4% van de totale loonsom.

Bezuiniging individueel keuze budget/Efficiency taakstelling
Er zijn nog twee taakstellingen op de organisatie die wachten op structurele invulling.. In afwachting hierop zijn deze opgenomen als stelpost.

Onderzoeksopdrachten
In deze begroting  wordt vanuit onderzoeksopdrachten een besparing van € 500.000 vanaf 2022 ingeboekt. De exacte invulling van deze taakstelling is nog niet bekend vandaar dat deze als stelpost opgenomen.

Kosten bovenformatief en voormalig personeel (deelprod 67013)
Het betreft kosten voor voormalig en bovenformatief personeel. Het gaat bijvoorbeeld om de kosten die gemoeid zijn met het dragen van het eigen risico WGA.

Te betalen BTW op uitvoeringskosten (deelprod  60779)
Een deel van de BTW op de uitvoeringskosten kan niet gedeclareerd, maar wordt als kosten genomen. In de begroting houden we hiermee rekening door dit op stelpost te ramen.

Bijdrage GGU van de VNG (deelprod 60779)
Dit betreft de bijdrage van de gemeente Nijmegen voor het fonds Gezamenlijke Gemeentelijk Uitvoering  van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

Deze pagina is gebouwd op 11/03/2020 15:55:24 met de export van 11/03/2020 15:48:44