Bestuur en organisatie

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Als programma Bestuur en Organisatie richten we ons de komende jaren op een transparant en slagvaardig stadsbestuur, en zetten we de Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening. Ook zorgen we voor een betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie.

Transparant en slagvaardig stadsbestuur

  • Het toezien op goed openbaar bestuur met specifieke aandacht voor het bestrijden van fraude en aandacht voor integriteit.
  • Regionale samenwerking. In het voorjaar van 2019 hebben de 18 colleges van B&W in de regio Arnhem-Nijmegen besloten een proces te starten om de regionale samenwerking te versterken. De urgentie is tweeledig: slagkracht organiseren voor de grote opgaven die op de regio afkomen én het tot stand brengen van een transparante en democratisch gelegitimeerde regionale besluitvorming.

Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening

  • We staan dichter bij de Nijmegenaar bij de afhandeling van bezwaren, beroepszaken en klachten. We leggen nog meer de focus op een informele afhandeling waar mogelijk. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden om, gelet op de beperkingen als gevolg van de coronacrisis, met nieuwe middelen vorm te geven aan het horen van mensen, ook met het oog op de periode na de crisis.
  • Interactief online communiceren met de Nijmegenaar , waarbij de juiste kanalen en begrijpelijke content gekozen worden en waar we extra inzetten op online het gesprek voeren.
  • Het toegankelijker maken van onze (online) middelen , waardoor ze ook toegankelijk zijn voor onder andere slechtzienden, motorisch beperkten, laaggeletterden, ouderen en migranten met een taalachterstand. In 2021 voldoen we aan de Europese regelgeving voor online kanalen en zetten we schrijfcoaches in die de organisatie helpen bij het opnieuw formuleren van informatiemateriaal.
  • Klantgerichter denken en handelen, door ons nog beter te verplaatsen en verdiepen in de behoeften van de Nijmegenaar. Dat doen we door informatie uit klantreizen, vraagpatronen, online metingen, big data en klanttevredenheidsonderzoeken te halen. We hebben hierbij continu aandacht voor de privacy en regie op eigen gegevens van de Nijmegenaar.
  • Duurzame relatie opbouwen met de Nijmegenaar. Onze dienstverlening is dichtbij als dat nodig is. Bovendien zijn we duurzaam aanwezig in de wijken en de netwerken om te zorgen dat de leefbaarheid en leefomgeving op peil blijven.
  • Het afnemen van onze diensten laagdrempeliger en makkelijker maken , met de aanbesteding van een nieuwe digitale applicatie voor de afdeling Publiekszaken onderzoeken we de mogelijkheden om onze dienstverlening slimmer, passender en persoonlijker te maken voor de Nijmegenaar. Daarbij streven we naar een uitbreiding van onze digitale dienstverlening. Zo willen we de Nijmegenaar ondersteunen tijdens belangrijke levensgebeurtenissen.
  • Onze dienstverlening professioneler, persoonlijker en vooral passender maken , we houden hierin rekening met mensen die minder (digi)taalvaardig zijn. We zorgen ervoor dat de Nijmegenaar in de Stadswinkel, bij het Steunpunt, maar ook via het gemeentelijk telefoonnummer 14024 professioneel, persoonlijk en passend wordt geholpen.
  • Het organiseren van de Tweede Kamer verkiezingen 2021 , waarbij we mogelijk rekening houden met de maatregelen in verband met COVID-19. Daarnaast voeren we activiteiten uit in het kader van het thema Vermaatschappelijking van de verkiezingen.

Betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie

  • Programma Open en Weerbaar. Vanuit de principes van het manifest ”Wij zijn Open en Weerbaar Nijmegen” investeren we  op het verhogen van het bewustzijn van de informatieveiligheid onder onze inwoners, bedrijven en instellingen. Dit doen we zoveel mogelijk in gezamenlijkheid met landelijke partijen als de politie, het kadaster, de VNG en het ministerie van BZK.
  • Het verder digitaliseren van onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers, de kans en urgentie hiervoor wordt gestimuleerd door de coronacrisis.
  • Het voorzien van digitale ondersteuning aan nieuwe wet- en regelgeving , o.a. Omgevingswet (invoering 1-1-2022), Inburgering (invoering 1-6-2021).
  • Het ontwikkelen van digitale identiteitsvoorzieningen. Dit doen wij samen met landelijke partijen als VNG en BZK.
  • Het verbeteren van digitaal aan te vragen producten en diensten. Dit doen wij vanuit de visie op dienstverlening (Nijmegen centraal stellen).
  • Het onderzoeken van moderne en veilige technologieën , zoals het ontwikkelen van een passantenteller/ druktemeter in de binnenstad.

Lasten & baten

Lasten

66

8,0 %

Baten

9

1,1 %

Deze pagina is gebouwd op 11/03/2020 15:55:24 met de export van 11/03/2020 15:48:44