- Overzicht
Bedragen *€1.000
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Financiële bijdrage
NijmegenNaam verbonden partij + plaats
Vorm
1-1-2020
31-12-2020
1-1-2020
31-12-2020
2019
2021
GO / Economic Board
GR
0
0
58.2
47.7
-10,5
300
Euregio Rijn Waal, Kleve
GR
2.424
2.453
1.315
1.460
0
25
Gezondheidszorg regio Nijmegen, Nijmegen
GR
5.462
5.407
912
-341
-1.254
13.169
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid, Nijmegen
GR
75.301
66.214
5.732
4.030
-1.379
13.742
Marn, Nijmegen
GR
2.000
2.000
517
11.073
11.055
0
Bijsterhuizen, Wijchen
GR
1.300
542
461
6.466
6.000
0
ODRN, Nijmegen
GR
3.253
3.902
739
1.405
730
7.014
MGR, Nijmegen
GR
23.370
16845
472
0
0
50.106
Park Lingezegen, Elst
GR
497
nb
18.336
nb
-4.861
240
Doelgroepvervoer regio Arnhem-Nijmegen te Arnhem
GR
0
0
0
0
2.961
DAR , Nijmegen
NV
11.896
13.186
14.042
13.094
330
RvN@
sti
0
137
0
206
0
80
Indigo, Arnhem *2
BV
14..076
3.375
2.951
-367
0
Leisurelands, Arnhem
BV
20.195
21.579
56.279
57.556
1.277
0
Land over de Waal BV, Nijmegen
BV
0
0
7
7
0
0
Waalfront, Nijmegen
BV/CV
88
88
-20.400
-20.400
0
0
Waalfront BV, Nijmegen
BV
3.920
3.920
17
17
0
0
Bank Nederlandse Gemeenten, Den Haag
NV
149.541.000
141.514.286
4.486.000
4.953.000
393.000
0
- BV Land over de Waal
BV Land over de Waal
Openbaar en gemeentelijk belang
Deze BV houden wij aan om snel in te kunnen spelen op toekomstige planontwikkelingen.
Actualiteiten en risico's
- DAR NV
DAR NV
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
De DAR is een overheidsgedomineerde N.V. die voor de deelnemende regiogemeenten de afvalinzameling en afvalverwerking verzorgt. Voor Nijmegen voert de DAR daarnaast ook de stadsreiniging en gladheidsbestrijding uit. Om de kansen op regulier betaalde arbeid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te vergroten heeft de DAR ‘De Werkgroep’ opgericht. Binnen ‘De Werkgroep’ verzorgt deze groep medewerkers het beheer openbaar groen.Gemeentelijk belang
Als gemeente zijn we aandeelhouder van DAR. Het aandeel van Nijmegen bedraagt 74,6%. Daarnaast zijn we klant van DAR. Jaarlijks sluiten DAR en gemeente Nijmegen (en andere gemeenten in de regio) een dienst- verleningsovereenkomst (DVO) voor de invulling van de uitvoerende taken. Het gegeven dat alle regiogemeenten zowel aandeelhouder als klant van DAR zijn bevordert een efficiënte regionale inzameling en verwerking van alle huishoudelijke afvalstromen.Actualiteiten en risico's
DAR stelt zich tot doel met alle gemeenten minimaal de landelijk wettelijke doelstellingen te realiseren op het gebied van afvalscheiding en recycling. In 2019 hebben we 71,8% hergebruik gerealiseerd. Een volgende stap naar de doelstelling van 75% hergebruik is de gescheiden inzameling en verwerking van luiers en incontinentie-materiaal. Dit zal in 2021 zijn beslag moeten krijgen zodra de innovatieve verwerkingsinstallatie bij ARN uitvoerig is getest en voldoende is opgeschaald.
Om de voor 2025 ambitieuze doelstellingen van 90% en nog slechts 30 kilo restafval per inwoner per jaar te gaan realiseren, ontwikkelen we samen met Dar een nieuw afvalbeleidsplan voor de periode 2021-2025. Naast het principe van “de vervuiler betaalt” zetten we daarbij in op een verbetering van het serviceniveau voor bewoners om herbruikbare afvalstromen te kunnen scheiden én een verlaging van het serviceniveau op restafval. Met name bij bestaande en nieuw te ontwikkelen hoogbouw is er nog de nodige milieuwinst te behalen.
Naast de afval- en reinigingstaken verricht Dar ook de integrale uitvoering van een groot deel van het beheer van de openbare ruimte. Dus ook van het groen en het onderhoud aan de wegen. We stimuleren DAR om steeds verder te groeien in de integrale dienstverlening.
Bedrijfsmatig gezien is de toetreding per 2021 van de gemeente Mook en Middelaar als aandeelhouder van Dar een positieve ontwikkeling. Vanaf 2021 zal het gemeentelijk afvalbeheer daar plaatsvinden onder regie van Dar. - Euregio Rijn en Waal
Euregio Rijn en Waal
Openbaar en gemeentelijk belang
De Euregio Rijn-Waal in Kleve streeft naar versterking van de grensoverschrijdende samenwerking en ontwikkeling en het verkleinen van (politieke) verschillen. Aandachtsgebieden zijn belastingen, onderwijs, efficiënte inzet van reddingsdiensten en natuurbescherming, het stimuleren van sociale contacten tussen Duitsers en Nederlanders in de grensregio, het geven van advies aan burgers en organisaties in Nederlands-Duitse aangelegenheden en het vertegenwoordigen van de belangen van de grensregio’s en hun bewoners op nationaal en Europees niveau (zie ook art. 3 van de Statuten Euregio Rijn-Waal).
De Euregio speelt samen met betrokken partners zoals het Comité van Toezicht van Interreg Deutschland Nederland een met name beleidsadviserende rol bij de intake en afhandeling van Europese subsidie-aanvragen en projectsubsidies. Ten behoeve van het Nijmeegse belang bevordert de Euregio:- de toegang tot subsidieregelingen waarmee ook in het belang van Nijmeegse burgers is gediend
- het innovatief vermogen
- een lobby richting Duitse en Nederlandse ministeries met als doel hinderpalen voor samenwerking te slechten
de grensoverschrijdende samenwerking en de Europese integratie in brede zin
Actualiteiten en risico's
Er zijn geen bijzonderheden.
- Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidszorg regio Nijmegen
Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidszorg regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD Gelderland-Zuid draagt zorg voor het uitvoeren van alle wettelijke taken uit de Wet publieke gezondheid, Wmo en Jeugdwet. Deze taken bekostigen we via een gemeentelijke bijdrage per inwoner. Naast de wettelijke taken voert de GGD Gelderland-Zuid ook andere taken op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd uit.
Actualiteiten en risico's
Meerjarenstrategie
De GGD begroting voor 2021 is gebaseerd op de uitgangspunten van de Meerjarenstrategie 2020-2023. Deze Meerjarenstrategie is op 2 april 2020 vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de GGD Gelderland Zuid.Veilig Thuis (VT)
Bij de vaststelling van de programmabegroting 2021 zijn niet alle extra geclaimde kosten voor Veilig Thuis geaccepteerd. Voor 2021 is een bedrag van € 674.300,-. (regionaal) niet meegenomen omdat een groei van het aantal meldingen in 2021 van nogmaals 10% onwaarschijnlijk leek. Er is een risico dat deze kosten zich wel gaan voordoen, daar medio 2020 is gebleken dat het aantal meldingen nog steeds structureel toeneemt. De GGD bereidt, als de toename in 2021 reëel blijkt, een begrotingswijziging voor en zal deze in het voorjaar van 2021 voorleggen. De GGD schaalt conform AB besluit 25 juni 2020 niet af qua personeel. Het Rijk heeft via haar Voorjaarsnota 2020 € 38,6 miljoen structureel extra middelen voor Veilig Thuis beschikbaar gesteld. In de septembercirculaire 2020 wordt de verdeling per gemeente bekend gemaakt. De middelen worden uitgekeerd via de Decentralisatie Uitkering Vrouwen Opvang (DUVO).Nieuwbouw GGD
Het algemeen bestuur van de GGD Gelderland Zuid heeft ingestemd met nieuwbouw in Nijmegen. Inmiddels is voor het voorkeurs scenario “Nieuwbouw met bovengronds parkeren op het terrein” grond aangekocht door de gemeente Nijmegen aan de Prof. Bellefroidstraat. Door de Covid-19 crisis start de bouw later dan gepland. De gevolgen van de 1,5 meter samenleving in relatie tot de nieuwbouw worden op dit moment verkend.Covid-19
De verwachte financiële gevolgen door Covid-19 zijn naar verwachting netto € 4.276.000,- voor de GGD voor 2020 en zal ook van invloed zijn op de begroting 2021. Dit betreft naast extra lasten (voor inzet extra capaciteit en de helft van de testcapaciteit berekend door RIVM in juni) ook de derving van inkomsten. (Dit bedrag is exclusief de kosten voor een eventuele de 2e golf). Het Kabinet en de decentrale overheden zijn in gesprek om gezamenlijke afspraken te maken over de compensatie die overheden kunnen verwachten.
Normen van inspecties (zoals JGZ en toezicht kinderopvang) zijn landelijk nog niet aangepast. In verband met sluiting van scholen, consultatiebureaus en kinderopvangcentra zijn achterstanden opgelopen. De achterstand wordt daar waar mogelijk ingehaald. Indien de inspecties de normen niet aanpast, zal extra capaciteit beschikbaar moeten komen die op dit moment niet beschikbaar is. De verwachting is dat deze extra kosten grotendeels door het rijk gecompenseerd worden.Organisatieontwikkeling GGD
In 2013 zijn GGD Rivierenland en GGD Regio Nijmegen gefuseerd. Destijds zijn de organisaties in
elkaar geschoven. De organisatie kent een aansturing per werkveld/discipline. De laatste jaren ontwikkelt de GGD zich naar een netwerk-organisatie, waarbij diensten van verschillende afdelingen gebundeld worden tot een meer integraal product. De GGD-GZ is op zoek naar een organisatie-inrichting die deze ambitie beter ondersteunt. Hiervoor is een organisatie-ontwerper aangetrokken.Krapte arbeidsmarkt
Door de krapte op de arbeidsmarkt zal het aantrekken van nieuwe medewerkers in de komende jaren lastiger worden. Het risico bestaat dat de formatie van de GGD niet op orde is en de afgesproken prestaties niet kunnen worden geleverd. Daarnaast nemen de kosten om leemtes in de planning te ondervangen met tijdelijke inhuur van medewerkers toe en is de inspanning die geleverd wordt om het verloop van medewerkers op te vangen groot.
Stijgende pensioenpremie
De ontwikkeling van de dekkingsgraad van het ABP en het vooruitzicht dat de rekenrentes laag blijven brengt het risico mee dat de pensioenpremies stijgen. Dit is een risico voor 2021 en verder.Wvggz
Met ingang van 2020 is de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg in werking getreden. Een aantal taken die voortvloeien uit deze wet zijn bij de GGD belegd :- In behandeling nemen van meldingen in het kader van de Wvggz door inwoners en professionals en de triage van deze meldingen
- Het horen bij het voornemen om een crisismaatregel te nemen;
- Het uitvoeren van verkennend onderzoek naar aanleiding van een melding in het kader van de Wvggz.
De taken worden vooralsnog als facultatieve taak afgenomen door gemeenten bij de GGD in afwachting van de evaluatie in het najaar van 2020. Indien de taken blijvend bij de GGD belegd worden, zullen deze opgenomen worden in het uniforme takenpakket van de begroting GGD.
Algemene reserve
Uit de GGD begroting 2021 blijkt dat de algemene reserve onvoldoende wordt geacht om de risico’s van de GGD af te dekken. Wij zullen bij de bepaling van onze risico’s rekening houden met ons aandeel in de risico’s van de GGD, voor zover deze de algemene reserve overstijgen. In de begroting 2021 heeft de GGD Gelderland-Zuid een noodzakelijke risicocapaciteit opgenomen van € 2,3 miljoen. De algemene reserve van de GGD na winstbestemming bedraagt € 0,8 miljoen en is € 1,5 mln te laag om de risico’s af te kunnen dekken. Het aandeel van Nijmegen bedraagt € 470.000. Dit bedrag nemen we mee bij de bepaling van ons aandeel in de risico’s. - Gemeenschappelijke Regeling Hulpverlening en Veiligheid Gelderland Zuid
Gemeenschappelijke Regeling Hulpverlening en Veiligheid Gelderland Zuid
Openbaar en gemeentelijk belang
Door voorbereiding en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen bevordert de VRGZ de fysieke, regionale veiligheid. De wettelijke grondslag van bovengenoemde taken ligt in de Wet op de veiligheidsregio's, de Wet publieke gezondheid en de Wet ambulancezorg. Voor de ambulancezorg geldt dat de verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de organisatie en het waarborgen van een adequaat niveau van ambulancezorg een verantwoordelijkheid van de gemeenten is, maar de bekostiging een taak van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Actualiteiten en risico's
De VRGZ is volop betrokken bij de bestrijding van het coronavirus. De VRGZ schrijft zelf onder meer hierover dat duidelijk is dat ze vanwege haar rol in de crisis in 2020 hogere lasten zal hebben dan verwacht en dat overige werkzaamheden later worden afgerond dan gepland, dus in 2021 of later. Ook is de kans zeer reëel dat de VRGZ in 2021 nog steeds volop met coronagerelateerde activiteiten bezig is. De exacte effecten zijn volgens haar op dit moment nog niet in te schatten. Goede kans echter dat zij ook in 2021 hogere kosten moet maken. Deze rekening zal bij de gemeenten komen te liggen. We verwachten dat het Rijk de gemeenten hiervoor compenseert, alhoewel nog onbekend is in welke mate dit het geval zal zijn.
- GR Bijsterhuizen
GR Bijsterhuizen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het samenwerkingsverband Bijsterhuizen heeft tot hoofddoel het bevorderen van de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in de regio Nijmegen door het gezamenlijk ontwikkelen en exploiteren van een kwalitatief hoogwaardig en uit financieel-economisch oogpunt aanvaardbaar intergemeentelijk bedrijventerrein.
Actualiteiten en risico's
De exploitatie van de GR Bijsterhuizen heeft onverkort een batig saldo. Mogelijke winstuitkeringen zijn afhankelijk gemaakt van verkoopresultaten en saldo. In 2020 is een tussentijdse winstuitkering aan de deelnemers uitbetaald.
Voor 2021 zijn geen grote koerswijzigingen in gronduitgifte en exploitatie voorzien. Wel is afbouw en zelfs opheffing van de GR mogelijk dan al aan de orde.Opdracht is gegeven tot advisering omtrent reductie van plankosten passend bij de afgenomen opgave.
Dat heeft inmiddels geleid tot een opzet waarbij een forse reductie van plankosten is bereikt, met name door verminderde inzet van personeel.
Het tempo van gronduitgifte is zodanig dat opheffing in de loop van 2021 aan de orde kan zijn. Voorbereidingen voor opheffing worden nog in de loop van dit jaar getroffen.De GR valt vanaf 2016 onder de werking van de vennootschapsbelasting (Vpb). De berekende Vpb-last is inmiddels in deze planexploitatie verwerkt. Financiële risico’s die niet op te vangen zijn binnen de planexploitatie worden niet verwacht.
- GR Lingezegen
GR Lingezegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Park Lingezegen is voor de bewoners van Nijmegen, en in het bijzonder Nijmegen Noord, nu al van groot belang gezien de toenemende verstedelijkingsdruk op het gebied tussen Arnhem en Nijmegen. Vanuit de nieuwe GR Park Lingezegen blijven wij de belangen waarborgen (recreatie, natuur en stadslandbouw). In 2020 is de zogenaamde basisuitrusting van het park gereed gekomen; dat wil zeggen de inrichting (wandel- en fietsinfrastructuur en parkjes) is klaar en wordt door de parkorganisatie beheerd. Staatsbosbeheer onderhoudt het natuurgebied Waterrijk. Vanaf nu zal de parkorganisatie zich gaan richten op doorontwikkeling van het parkgebied.
Gemeentelijk belang
Het bevorderen van leefbaarheid, leefmilieu en vestigingsklimaat van Nijmegen, en in de Waalsprong in het bijzonder, waarbij Park Lingezegen voorziet in een uitloopgebied voor de bewoners van Nijmegen Noord, samen met De Waaijer, het Rivierpark en de natuur in de overige uiterwaarden langs de Waal.
Het zorgen dat de verstedelijking tussen Rijn en Waal een groene contramal en buffer heeft en behoudt.
Het zorgen voor een doorontwikkeling van het parkgebied voor recreatie, natuur en stadslandbouw.Actualiteiten en risico's
De nieuwe GR heeft een deugdelijke risico-inventarisatie en daarop gebaseerde adequate beheersing die geen aanspraken bevat over extra bijdragen van gemeente Nijmegen naast de normale beheerbijdrage (25% van de uitvoeringskosten).
- Indigo B.V.
Indigo B.V.
Openbaar en gemeentelijk belang
De doelstelling van Indigo BV is het realiseren, in stand houden en exploiteren van een warmte-infrabedrijf, waarmee warmtevoorziening mogelijk wordt gemaakt. Daarbij wordt het gebruik van fossiele brandstoffen tegengegaan en de uitstoot van CO 2 gereduceerd. Het warmtenet draagt bij aan de in het coalitieakkoord geformuleerde ambitie om in 2045 een energieneutrale stad te zijn. In 2012 is daartoe Indigo B.V. , dochter van Alliander N.V., opgericht, waarin de gemeente een minderheidsdeelneming van 5 % heeft. De gemeente heeft in de besluitvorming op strategische onderdelen van Indigo B.V. een stemverhouding van 50% - 50% met Alliander, zodat de invloed groot is met een klein risico. Dit samenwerkingsverband voorziet in woonaansluitingen bij de belangrijke stedelijke ontwikkelingen Waalsprong en Waalfront.
Actualiteiten en risico's
Thans wordt besproken of Indigo ook een rol kan spelen bij de verdere doorkoppeling van het warmtenet in andere delen van Nijmegen. Om te voldoen aan de regels van “inbesteding” is het nodig dat de statuten worden aangepast. Indigo 2 zal worden benut om de warmtelevering te faciliteren naar de BZK pilot wijk Dukenburg. Voor de oprichting van Indigo 2 zal een separaat raadsbesluit worden voorbereid.
- MGR Werkbedrijf/IRVN
MGR Werkbedrijf/IRVN
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft twee modules, te weten WerkBedrijf en de iRvN. De gemeente Nijmegen participeert in beide modules.
WerkBedrijf
Binnen de module Werkbedrijf worden de op re-integratie gerichte taken uit de Participatiewet en de taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening uitgevoerd.iRvN
De module iRvN voert ICT-taken uit voor gemeenten in de regio. De ondersteuning door iRvN richt zich deels op de geautomatiseerde systemen voor de interne bedrijfsvoering. Het gedeelte dat betrekking heeft op de bedrijfsapplicaties ondersteunt daarmee de publieke dienstverlening van bijvoorbeeld de verstrekking van producten zoals bijvoorbeeld paspoort, rijbewijs of uitkeringen. De IT-beheer activiteiten zijn regionaal en Nijmegen heeft daarin een aandeelhouder met een aanzienlijk aandeel van 50 tot 60%. Voor het applicatiebeheer geldt op dit moment dat de iRvN die rol voor Nijmegen vervult en voor een klein aandeel (circa 2-3%) voor het Werkbedrijf.Actualiteiten en risico's
WerkBedrijf
De ontwerp- Dienstverlenings Overeenkomst (DVO) 2021-2022 is voor wensen en bedenkingen naar de raad en wordt in het najaar door de MGR vastgesteld. Het is op dit moment niet duidelijk wat de corona- impact in 2021 op de dienstverlening van het WerkBedrijf zal zijn. De crisis heeft in ieder geval effect op de in- en uitstroom stroom van cliënten en het verkrijgen van opdrachten in de markt. De gemeenten ontvangen hiervoor in 2020 compensatie vanuit het Rijk, de MGR zal hier mogelijk een beroep op doen. Voor 2021 is dit nog onbekend.IRvN
Het budget voor de dienstverlening door de IRvN kent vanaf 2021 een korting van € 130.000 (oplopend naar
€ 390.000 in 2023). We gaan in gesprek met onze gemeenschappelijke regeling over mogelijke taakreducties of efficiency-maatregelen.
Het streven is om na afloop van de huidige dienstverleningsovereenkomst (DVO 2016) in samenwerking met de IRvN de dienstverleningsovereenkomst Informatie & Applicatiebeheer tussen MGR en gemeente Nijmegen te actualiseren. - RVN@
RVN@
Openbaar en gemeentelijk belang
De Rabobank en de zeven gemeenten in de regio zijn eind 2015 de community Rijk van Nijmegen (RvN@) gestart om in onderlinge samenwerking de vele kwaliteiten van het Rijk van Nijmegen aan elkaar te verbinden en te versterken.
De stichting RvN@ is een dynamische beweging van ondernemers, overheden, instellingen, investeerders en inwoners van het Rijk van Nijmegen. RvN@ heeft tot doel om innovatie en economische groei te stimuleren, mensen aan het werk te krijgen, meer studenten toegang te geven tot het bedrijfsleven en laat tegelijkertijd de sociale samenleving in het Rijk van Nijmegen meeprofiteren. De ambitie van RvN@ voor de periode 2020-2025 is:
Het versterken van de innovatiekracht van het MKB in de regio Rijk van Nijmegen om een top regio van Nederland te worden.Actualiteiten en risico's
1. In 2019 heeft het bestuur van RvN@ samen met Royal Haskoning DHV de stichting geëvalueerd. Hieruit kwam naar voren dat het netwerk van RvN@ als een grote meerwaarde wordt gezien door de deelnemers, evenals de verbindingen die RvN@ legt met onderwijs en andere sectoren. Ook kwamen enkele verbeterpunten uit de evaluatie naar voren die geleid hebben tot het opstellen van het meerjarenplan RvN@ 2020-2025.
2. De afgelopen jaren is in het bestuur en Raad van Advies van RvN@ afgesproken dat de 7 deelnemende gemeenten € 200.000,- bijdragen. In 2019 is afgesproken deze gezamenlijke bijdragen de komende jaren af te bouwen. Voor 2020 is deze bijdrage vastgesteld op € 180.000,-- en de jaren daarna op € 160.000,--. Vanuit de gemeente Nijmegen willen we hiervoor € 100.000,- in 2020; € 90.000,-- in 2021 en € 80.000,-- bijdragen.
3. De deelnemende gemeenten en Rabobank realiseren zich dat RvN@ financieel afhankelijk is van de subsidies en bijdragen die de betrokken partijen verstrekken. Het in het belang is van de continuïteit van de projecten dat RvN@ financiële zekerheid heeft over te verkrijgen subsidies en bijdragen voor meerdere jaren. Hiervoor willen de betrokken partijen voor meerdere jaren samen afspraken maken over de te verstrekken subsidies door de gemeenten aan RvN@ en de bijdrage door de Rabobank aan RvN@. In dit kader wordt een convenant opgesteld. Hierover vindt nog discussie plaats. Vanuit Nijmegen willen we een geleidelijke afbouw van de financiële bijdrage tot € 80.000,- conform de begroting.
4. Doordat de financiële bijdragen van de deelnemende gemeenten en de Rabobank worden afgebouwd is de totale begroting van de Stichting RvN@ van € 536.000,- in 2019 teruggebracht naar € 395.000,-- in 2020. De ambities blijven onveranderd hoog, waardoor dit enige creativiteit van de stichting vraagt.
- Milieusamenwerking en afvalverwerking (MARN)
Milieusamenwerking en afvalverwerking (MARN)
Openbaar en gemeentelijk belang
De gemeente Nijmegen maakt samen met zeven regiogemeenten deel uit van de gemeenschappelijke regeling MARN. De MARN is aandeelhouder van Afvalenergiecentrale ARN B.V. te Weurt en behartigt de belangen van de regiogemeenten in afvalverbrander ARN. Het huishoudelijk restafval uit de regio wordt hier verbrand met energieterugwinning en het organisch afval (GFT) verwerkt tot compost en biogas.
Daarmee geven gemeenten uit de regio Nijmegen invulling aan het publieke belang om zorg te dragen voor continuïteit en een milieu-hygiënische verwerking van huishoudelijk afval. Daarnaast vormt MARN een platform voor regionale projecten op het gebied van afval en milieu.
Door de regionalisering van de DAR en de komst van de ODRN is de rol van de MARN op het gebied van afval- en milieuprojecten afgenomen. MARN behartigt nog wel in belangrijke mate samen met de regiogemeenten onze belangen in de ARN.Actualiteiten en risico's
In 2019 hebben diverse mutaties plaatsgevonden in het aandeelhouderschap van ARN BV. Het resultaat hiervan is dat de MARN 51% van de aandelen bezit en het bedrijf Remondis 49%. Daarmee onderkent de MARN het belang van ARN BV als strategische partner in de ontwikkeling van de energietransitie in de regio Nijmegen. Dit moet de komende jaren in samenwerking met Remondis en ARN vorm en inhoud gaan krijgen.
Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN bv en heeft een afval-aanleveringsovereenkomst met ARN. In het licht van bovenstaande keuze is besloten deze overeenkomst onder dezelfde condities voort te zetten voor de periode 2021-2025. In 2025 komt het opzeggen of verlengen van de aanleveringskomst wederom aan de orde.
Qua afvalverwerking is ARN bezig met de bouw van een milieuvriendelijke verwerkingsinstallatie van luiers en incontinentiemateriaal. De regiogemeenten beogen in 2021 de gescheiden inzameling van deze afvalstroom te gaan organiseren om deze bij ARN te laten verwerken.
In 2017 zijn de gronden van de GR MARN verkocht aan ARN bv voor een bedrag van € 11,5 mln. De MARN heeft nu geen gronden meer in bezit. De ARN heeft de aankoop gefinancierd door een langlopende lening bij de MARN af te sluiten. Hiervoor betaalt de ARN € 0,8 mln jaarlijks, gedurende 20 jaar. Doordat er geen inkomsten uit huur en pacht meer worden ontvangen, zullen vanaf 2037 geen middelen beschikbaar komen voor de MARN.
- GR Doelgroepvervoer regio Arnhem Nijmegen
GR Doelgroepvervoer regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het samenwerkingsverband heeft tot hoofddoel de belangen van deelnemende gemeenten met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in standhouden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer gemeenschappelijk te behartigen. De beleidstaak blijft bij de individuele gemeenten. In 2016 is de Bedrijfsvoeringsorganisatie doelgroepenvervoer regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN) opgericht en belast met de inrichting van (onder andere) haar financiële (administratieve) organisatie, het financieel beleid en het financieel beheer
Actualiteiten en risico's
Er zijn geen bijzonderheden.
- NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Actualiteiten en risico's
Over 2019 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van EUR 163 miljoen (2018: EUR 337 miljoen).
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2020. De lage langlopende rente zal een drukkend effect hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat. - ODRN
ODRN
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Het doel van de vorming van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het bereiken van een hogere uitvoeringskwaliteit en meer efficiency van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) door de bundeling van deze taken in de regio.Gemeentelijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het rijk). De gemeente Nijmegen heeft daarnaast, net als de provincie Gelderland en de gemeenten Berg en Dal, Beuningen en Heumen ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht. De ODRN geeft bovendien invulling aan de regionale crisisorganisatie omgevingszorg (milieubeheer en bouwbeheer). In landsdeel Oost zorgt de ODRN voor vergunningverlening, handhaving en toezicht voor de BRZO-bedrijven. Voor de zogenaamde complexe bedrijven in Gelderland stelt de ODRN het milieudeel van de omgevingsvergunning op.Actualiteiten en risico's
- Overschrijding van de begroting; De ODRN werkt outputgericht; als er meer aanvragen voor vergunningen komen dan begroot worden de kosten in advisering, toezicht en handhaving ook hoger
- Extra opdrachten die via circulaires van het ministerie naar gemeenten komen met de opdracht om mee te werken aan constructieve of brandveiligheids onderzoeken zoals bijvoorbeeld breedplaatvloeren, brandveiligheid gevels etc. Dit zijn extra opdrachten met een verplichting om mee te werken hetgeen veelal tot extra kosten leidt.
- Het werkplan 2021, waarin de ODRN de risico’s concretiseert, is nog niet definitief. Nu ons land geconfronteerd wordt met het COVID-19-virus, is nog lastig in te schatten wat dit voor effecten gaat hebben voor de productie van de ODRN. Ook zaken als stikstof en PFAS kunnen van invloed zijn op bijvoorbeeld de woningbouwproductie en daarmee direct op de productie van de ODRN.
- We vragen specifiek aandacht voor de bedrijfsvoering. Het ziekteverzuim is relatief hoog hetgeen leidt tot hogere kosten voor noodzakelijke inhuur. Om hierin verbetering aan te brengen is een Ontwikkelagenda ODRN 2020-2021 vastgesteld waarin binnen drie thema’s 7 opgaven zijn benoemd waar de komende tijd aandacht aan wordt besteed. Hierin krijgt ook de aankomende Omgevingswet een plek.
- Ontwikkelingsbedrijf Waalfront Beheer BV
Ontwikkelingsbedrijf Waalfront Beheer BV
Openbaar en gemeentelijk belang
Realisatie van het stadsdeel Waalfront door deelname in het risicodragend uitvoeren van de grondexploitatie voor het plangebied door middel van verwerven, bouw- en woonrijp maken van gronden en panden, het realiseren van binnenwijkse voorzieningen, het uitgeven van bouwrijpe kavels en gronden voor de realisatie van woningen en bijbehorende voorzieningen.
De vennootschap OBW Beheer BV is opgericht om als beherend vennoot deel te nemen in de commanditaire vennootschap Ontwikkelingsbedrijf Waalfront CV (OBW CV). De vennootschap neemt voor 2% deel in de CV. De overige deelnemers in de CV zijn Waalfront BV (100% eigendom Gemeente Nijmegen) en Rabo Vastgoed, ieder voor 49%.
De beherend vennoot stuurt de ontwikkelingen en activiteiten binnen OBW CV aan. De BV blijft contractueel in stand gedurende de hele realisatieperiode van het Waalfront en de levensduur van Ontwikkelingsbedrijf Waalsprong CV. Vooralsnog is de looptijd van de gebiedsontwikkeling tot en met 2028.
Actualiteiten en risico's
De GREX 2020 prognotiseert een tekort van circa € 26,9 miljoen op netto contante waarde. Het totale gemeentelijke risicobedrag (GREX risico + gemeentelijke risico’s) bedraagt € 4,3 miljoen (€ 1,8 + € 2,5 miljoen). De grex 2020 is in de aandeelhoudersvergadering vastgesteld en is aangeboden aan de gemeenteraad voor wensen en bedenkingen.
De Handelskade is afgerond. Van 2020 tot en met 2021 wordt gewerkt aan de afronding van de vlekken in Batavia (Koningsdaal Noord) voor wat betreft bebouwing en de aanleg van het park. Dan zou eind 2021 de buurt Batavia volledig woonrijp zijn opgeleverd inclusief het park Fort Krayenhoff.
In 2021 start de bouw van het deelproject Dijkkwartier-Oost. Daarna zal het Waalkwartier (met het Honigcomplex, Dijkkwartier-West en de inrichting van de Waalhaven) aan bod komen.
De grex 2021 Waalfront wordt eind 2020 aan de gemeenteraad voorgelegd voor wensen en bedenkingen. Hierbij worden voor zover mogelijk de gevolgen van het coronavirus en recessie op de ontwikkelingen in Waalfront verwerkt. - Leisurelands
Leisurelands
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.Gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
De gemeente Nijmegen is voor 16,74% aandeelhouder van Leisurelands. De gemeente Nijmegen verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij en er is geen sprake van dividenduitkering.Actualiteiten en risico's
In het voorjaar van 2020 is een nieuw bestuurder aangesteld als enig directeur. Wij verwachten dat Leisurelands hierdoor weer in rustiger vaarwater terecht komt. In het najaar van 2020 zal een strategisch plan voor de komende jaren worden opgesteld.
- Economic Board
Economic Board
Openbaar en gemeentelijk belang
In The Economic Board, waarvoor een aparte stichting is opgericht, werken ondernemers, kennisinstellingen en overheden gezamenlijk aan de economische ontwikkeling van de regio. De belangrijkste clusters daarbij zijn food, health en energy. Daarmee erkent Nijmegen dat samenwerken in de regio van wezenlijk belang is voor de stad en de burgers.
Actualiteiten en risico's
Er zijn geen bijzonderheden.
- GO
GO
Openbaar en gemeentelijk belang
Het Gemeenschappelijk Orgaan (GO) richt zich met name op regionale afstemming rondom wonen, economie, duurzaamheid en mobiliteit.
Actualiteiten en risico's
In april 2019 is in de colleges van de 18 regiogemeenten besloten om een proces te starten gericht op het versterken van de regionale samenwerking. De gemeenteraden zijn per brief over de start van dit proces geïnformeerd. Eindresultaat van dit proces is een gedeelde integrale visie op de ontwikkeling van de regio Arnhem-Nijmegen, inclusief een plan voor een slimme en effectieve structuur (governance). Voor de begeleiding van dit proces, is een stuurgroep en projectgroep ingericht en een kwartiermaker aangesteld. In de afgelopen maanden is in samenwerking met de belangrijkste stakeholders, waaronder ook de gemeenteraden, gewerkt aan het ontwikkelen van een visie en structuur. Inzet is om najaar 2020 een voorstel voor het versterken van de regionale samenwerking voor besluitvorming in de colleges en raden te behandelen.
- Waalfront BV
Waalfront BV
Openbaar en gemeentelijk belang
Actualiteiten en risico's